Ole Georg Moseng"... oc kaldis det Sted Porsgrund"- Om forutsetningene for byvekst |
Skien ca 1668-1775 |
Den
danske lavadelsmannen Iver Jenssøn Baden hadde bodd i Norge
i knapt 25 år og hadde vært gift med Karen
Olavsdatter, etterkommer av den gamle norske adelsslekten Galle, i
drøye ti, da han ble utnevnt ”i
Kongens Tjeneste for en Berghøvedsmand i Norge”.
I 1545 kom han på den måten i besittelse av ”Skien
Len, Skiens Syssel, Gimsø Kloster og Frølands
Skibrede med al deres rette Tilliggelse, Bønder, Tjenere,
Biskopsrente med al anden Kongellig Rente og Rettighed”.1)
Det var et område som trolig stort sett dreide seg om det som
seinere skulle bli omtalt som Bratsberg len – bortsett fra
Frøland skipreide, som omfattet Trøgstad og Askim.2)
Forleningen ble først og fremst gitt ham som
belønning og godtgjøring for arbeidet med
å holde oppsyn med kongens bergverk i Norge, og han fikk
beholde alle inntekter av Skiensyssel mot å betale en
årlig avgift på 200 riksdaler. Med ett unntak:
Kongen forbeholdt seg selv rettighetene til alle tollinntekter fra det
viktige Langesund tolldistrikt, som omfattet den
nåværende Telemarkskysten og hele Langesundbukta og
antakelig et godt stykke både østover og vestover.
Samme dag, 17. mars 1545, fikk
Iver Jenssøn ordre fra kong Kristian 3. om å holde
oppsyn med de ”mange
Udlændiske [som] fordriste
sig til at bygge og bo i Skien og Skiens Len”,
og som drev handel med både nordmenn og utlendinger. Disse
utlendingene hadde verken vist noen lojalitet til kongen eller
vært til nytte for bergverkene, og det eneste virkningen av
kjøpmannskapet deres var at de hadde ført
inntekter ut av landet.
Iver Jenssøn fikk beskjed om å stoppe dem – eller
straffe dem.3)
Disse
to dokumentene, et lensbrev og en kongelig befaling, summerer
på mange måter opp vesentlige trekk av en
samfunnsmessig utvikling som vi ser spor av i Norge rundt de
første tiårene av 1500-tallet.
De kaster lys over tre felt
som representerer nye tenkemåter, nye former for
organisering, ny økonomi og ny kultur:
Den bergverksdriften som Iver Jenssøn ble satt til
å overvåke var en ny virksomhet i Norge ved
begynnelsen av 1500-tallet.
Tollen, som kongen var så opptatt av, representerte driften
av sagbruk. Utlendingene hadde forbindelse med begge deler. Sporene er
ikke tydelige og prosessen er langsom og tvetydig, men i
løpet av en hundre års tid er det
åpenbart at mange sider av samfunnet ikke var som de hadde
vært.
Det er i denne tida det begynner å gro opp fire nye bysamfunn
ved utløpet av Skienselva. Et at dem er Porsgrunn.
Telemark hadde en svært sentral plass i kong Kristian 3.s planer for gruvedrift i Norge i tiåra etter reformasjonen. Tre bergverk ble anlagt i årene rundt 1538, alle med den tyske bergmesteren Hans Glaser som ledende kraft.
Størst forhåpninger hadde antakelig kongen til kobberfunnene i øvre Telemark. Ved Guldnes i Seljord hadde det allerede vært virksomhet seinest siden 1524, med Hamar-biskopen som ansvarlig, men det var først etter 1538 at tyske bergmenn begynte gruvedrift. Så vellykket fortonte driften seg, og så mye sølv inneholdt kobbermalmen, at det til og med ble drevet et myntverk på Gimsøy klosters grunn 1543–46. Men alvorlige konflikter mellom de tyske bergarbeiderne og lokalbefolkningen – og trolig også mindre malmtilgang – førte til at driften ble lagt ned i 1549. Guldnes var siden bare sporadisk i drift.
Den samme skjebnen fikk Moisesberg i Fyresdal. I 1543 klaget de tyske bergarbeiderne over landet de var kommet til. Det lignet ”et villniss, hvor de hadde gått langs grusomme veier, vanket om i myrer og nå var henvist til fjerne steder, mellom klipper, for å bo der som kirkesvalene”.4) Kongen ga opp driften i 1549.
Trolig gikk ingen av disse bergverksprosjektene noen gang med overskudd, og det må ha blitt lagt atskillig mer myntmetall ned i driften av gruvene enn det kom opp av dem. Men så mye satte kongen inn på å sikre driften av gruvene i øvre Telemark, at det ble satt i soldater for å slå ned bøndenes opprør i 1540.5)
Noen annet var det med Fossum jernverk. ”Gud har vist os Overflødighed af Jernmalm, som sees udbredt på mange steder i vidt udstrakte felte”, skrev bergmester Glaser til kongen i 1538.6) Etter at driften kom i gang i 1543 ble verket i de første årene drevet for kongens egen regning, og i en tidlig fase fikk jernverket malm fra lokale gruver i Gjerpen. Fossum jernverk var åpenbart heller ikke videre innbringende de første tiårene. Først etter 1625 var det snakk om kontinuerlig drift, og virksomheten ble ikke endelig innstilt før 1873.7)
Bergverkene var kostnadskrevende virksomhet som forutsatte betydelig
kapital og investeringer i ekspertise, arbeidskraft og teknikk.
Rundt midten av 1500-tallet var det bare kronen som rådde
over midler store nok til å finansiere bergverksdrift, og
Kristian 3. s leting etter edelt metall kaster lys over et statsapparat
som i stigende grad viste interesse for å utnytte ressursene
i Norge. Kongen trengte jern og han trengte kanonkuler.
Militære behov skulle utgjøre en større
og større del av statsutgiftene. Det kommer til syne i det
bestillingsbrevet Wulff hammersmed fikk på ”Kronens
Jernhytte i Skiensyssel med Hammer og al Redskab”
i 1558.8)
Kongen krevde forkjøpsrett til 300 våger stangjern
(rundt 5,5 tonn) og Wulff skulle få betalt for de ”Kloder,
han gjør til Kongens Skyt”.
For bøndene i Gjerpen var det andre forhold som var
vesentlige.
Wulff hammersmed hadde, som alle ansvarlige for bergverk, behov for
arbeidskraft og betydelige forsyninger av ved og kull.
Kongebrevet dikterte to betingelser:
For det første at han selv skulle bekoste
arbeidslønn, materialer og det som var nødvendig
til smelting ”... og dermed
ingen Besværing gjøre Undersaatterne …”.
For det andre fikk han fri tilgang til hogst i skogene som
hørte til krongodset.9)
I praksis betydde dette at bønder som var leilendinger
på gårder som tilhørte kongen fikk en
form for arbeidsplikt i forbindelse med jernverket. Og det var en
arbeidsplikt som i utgangspunktet skulle være betalt. Dette
har vært tolket som en forløperen for et viktig
økonomisk fundament for bergverkene, det som blir kalt
sirkumferensordningen.10)
Sirkumferensen til et bergverk innebar et område der
bøndene hadde plikt – og rett – til å levere ved
og kull og andre nødvendige produksjonsmidler, til
å kjøre malm og til å utføre
annet arbeid med hest.
Sirkumferensen kunne bli svært omfattende.
Sølvverket på Kongsberg hadde i 1720 en
sirkumferens for arbeidsplikt som strakte seg så langt vest
som Heddal, og så langt sør som Lardal.11)
Bergverksdrift innebar betydelige ringvirkninger langt utover
malmbryting og smelting, og virksomheten i verkets periferi skulle
komme til å bety mye for de bøndene som var
engasjert i den. Den innebar at bøndene ble trukket inn i en
ny form for økonomi, der mulighetene for å utnytte
ledig arbeidskraft ga nye former for inntekter. Det var dette som
på lengre sikt representerte bergverkenes vesentligste
betydning for bondeøkonomien, for tenkemåter og
for samfunnsforholdene. Slik sett er det antakelig riktig å
betone retten framfor plikten.
Det
bergverkseventyret som Kristian 3. satset på litt
før midten av 1500-tallet var kortvarig og lite
lønnsomt. Men i Telemark, der den mest omfattende
virksomheten foregikk, la gruvedriften på 1540-tallet likevel
grunnen for seinere prosjekter som var mer effektive og mer
innbringende.
Det er liten tvil om at nye
former for næringsliv som dette var en vesentlig forutsetning
for framveksten av de nye byene sør for Skien.
Dette kartet befinner seg i det danske Søkartarkiv i København. Det er ikke angitt hvilket år kartet er tegnet, men man mener det er mellom 1640 og 1688. Dette fordi det på kartet er en bro over Langefoss, som skal være bygget i 1640, men ikke over Klosterfoss, hvor det kom bro i 1688. Videre er det en stor sannsynlighet for at kartet er fra 1681 eller den nærmeste år, fordi Hjellen, som brant ned dette året, er fullstendig ubebygd.
Det fins også en lengre beretning i Riksarkivet fra 1681, hvor borgerne i Skien klager til kongen over at sagflis har tilstoppet havnen, slik at skipene ikke lenger kunne komme opp. Kartet har nemlig dybdehenvisninger, og det er ikke usannsynlig at kartet nettopp har fulgt med denne beretningen.
Med
vannsaga kom revolusjonen. Den var rask, men stillferdig. Det ser ut
som om den først og fremst ble drevet fram av
bøndene selv, men den fikk langsiktige ringvirkninger som
det ikke finnes maken til innenfor noen andre næringsveier
før eller siden.
De første norske sagene ble trolig reist helt ved
begynnelsen av 1500-tallet.
Ved Moss var to sager i drift rundt 1503.14)
De er de første vi har spor av, men kildemateriale fra de
neste tiåra viser at utbredelsen var betydelig. Fra Bergenhus
len omtales en Villum sagskjærer flere ganger rundt 1520.15)
I 1528 ble Lodin sagmester på Eiker dømt til
å betale 18 sagbord i bot for slagsmål.
Slagsmålet sambygdingen Ola Kolberg var innblandet i
må ha vært grovere, for han ble idømt en
bot på 42 sagbord.
På grunnlag av lister over navngitte bønder som
betalte skatter i sagbord, er det mulig å antyde at det var
et tjuetalls sagbruk i drift langs Drammenselva på denne
tida. De må ha vært der en stund, for
kildematerialet vitner om en innarbeidet praksis med fastlagte
bøtetakster for sagbord, utvikling av prisdannelse og et
aktivt marked.16)
Skattelistene
for bygdene ved Drammensvassdraget gir de første konkrete
indikasjonene på omfattende sagbruksdrift i Norge.
Det finnes ikke lignende kildemateriale bevart for Skiensysla eller
Bratsberg len så tidlig. Bøndene i Gjerpen, Solum
og Eidanger betalte sin skatt i sølv eller tøy,
ikke i sagbord.17)
Vi vet lite eller ingen ting om Bratsberg-bøndenes
eventuelle bruk av vannsag ved begynnelsen av 1500-tallet. Men det er
rimelig å tro at de tok i bruk den nye teknologien de
også, som i andre deler av landet der vidstrakte
skogressurser, elver med tilstrekkelig vannføring og gode
fløtningsforhold lå til rette for det.
De
prøvelsene Reinholt Myre måtte gjennom rundt 1537
vitner om forgjeves kamp mot overmakt og overgrep – men også
om aktiv handel med trelast.18)
Han var antakelig identisk med lagrettemann og borger i Skien, Reinholt
Jonsson, og hadde sammen med to andre fått bygget et skip
på 200 lester. Det var et relativt stort skip som kan ha hatt
plass til 600 kubikkmeter, og Reinholt var på vei til England
med blant annet tømmer og ulike typer forarbeidet trelast.
Dårlig vær tvang ham i land ved
Flekkerøy. Der ble skipet kapret av et fransk skip, som
tilhørte guvernøren av Picardie. Franskmennene
jagde mannskapet i land, og seilte bort med fartøy og last.
Med anbefalingsbrev fra kong Kristian 3. til kongen av Frankrike reiste
så Reinholt Myre over Nordsjøen og fant sitt skip
ved havn i St. Valery i Normandie.
Der kom det ikke på tale å frigi noen norsk
trelastskute, og han gikk så langt som å
oppsøke kongen selv i Fontainebleu. ”Men
her fikk jeg”, fortalte Reinholt
Myre, ”av
hr. konstabelen den barske melding, at om jeg ikke på timen
pakket meg bort, så ville han sørge for at
både jeg og mine ledsagere ble hengt i samme galge”.19)
Fra 1540-åra av
finnes det belegg for sagbruk i Bratsberg:
Tyske bergverksarbeidere har reist en sag ved Moisesberg i 1543,
både kongen og bønder ser ut til å drive
flere sager rundt 1545, og skiensborgeren Frants Bundtmager van Hall
får i 1548 tillatelse til å sette opp en sag
på kongens grunn på Hellestvedt i Bamble.20)
Etter midten av århundret vitner kildene om en
økonomi der bønder, borgere og embetsmenn i
stigende grad er involvert i sagbruksdrift og handel med trelast. Den
innsatsen som ble gjort på 1560-tallet i Skien for
å anlegge sagbruk er både enestående og
bemerkelsesverdig. Prosjektet foregikk på Eidet, det som da
var den lange halvøya som strakk seg ut sør for
bykjernen, og som nå heter Bruene. I 1561 fikk lensherren
Peter Bildt kongelig tillatelse til:
At skulle lade
igjennembrænde en Steenklippe, som allerede begynt er, til at
sætte 2 eller 3 Sagkværne os og Kronen til Gavn og
Bedste …21)
Det
kongen beskrev var store kunstige kløfter gjennom berget
på Eidet, som skulle fungere som vannrenner for sagbruk. Det
var trolig erfaringene fra den tidlige bergverksdriften på
1540-tallet som lå bak.
Prosten og forfatteren Peder Claussøn Friis
besøkte Skien i 1576, og skrev seinere at vannrennene var: ”…
til en del opptenkt og bekostet av sal. Jørgen von Ansbach”.22)
Den tyskfødte Jørgen von Ansbach hadde
vært forvalter for bergfogden i Bratsberg, og ble i 1559 gitt
kongebrev både på to av kronens sagbruk
nær Skien og på Gimsøy kloster.23)
Det var åpenbart bergverkserfaringer som lå til
grunn for den innovative virksomheten på Eidet. Å
”gjennombrenne” berget ville si å varme opp fjellet med store
bål, for så å bryte ut stein langs de
sprekkene som hadde oppstått. Dette var en ny praksis for fyrsetting,
den gamle bergverksteknikken som ble brukt i de fleste norske gruver
fram til kruttet ble innført ved midten av 1600-tallet.24)v
Jørgen von Ansbach var altså en av dem som tok kongens krav fra 1545 til utlendinger som oppholdt seg i Bratsberg alvorlig. Han tok borgerskap i Skien, ble borgermester og var på slutten av 1500-tallet antakelig den største av sagbrukseierne i lenet, bortsett fra kongen. Fra sine to sager utførte han alene i 1585-86 trelast til en verdi av 3.000 riksdaler.25)
Seinere på 1560-tallet fikk flere skiensborgere kongelig tillatelse til å brenne seg vei gjennom fjellet på Eidet for å sette opp sagbruk, og ved slutten tiåret var det 11 vannrenner i bruk.26) Kart fra slutten av 1600-tallet viser at det da fantes 17 eller 18 sagbruk som fikk vannkraft ved gjennombrente kløfter på Eidet.
Dette kartet er vanskelig å datere. Det ble skjenket til Fylkesmuseet for Telemark og Grenland av boktrykker Chr. M. Pedersen, Skien og er 54 x 44 cm, utført i vannfarger. Kartet er en kopi av en original i Deichmanske bibliotek, men originalen er forsvunnet. Kartet er meget naivt tegnet, og det er mange feil.
Klosterbroen er bygd, noe som hentyder på en datering etter 1688, og Skien kirke er tegnet med høyt spir. Da kirken brant i 1777 ble det kun bygd et lavt tårn, så kartet må sannsynligvis være fra før den tiden.
Flere
historikere har ment at Bratsberg len i løpet av 1500-tallet
utviklet seg til å bli landets mest betydelige
område for sagbruksdrift og trelasthandel.27)
Det var åpenbart også holdningene i samtida.
Den lærde humanisten Peder Claussøn Friis var
prost på Lista i en drøy mannsalder, og skrev i
1613 det stort anlagte historisk-topografiske verket Norriges
oc omliggende Øers sandfærdige Bescriffuelse.
Der omtaler han trelasthandelen ved kysten utenfor Skien slik:
Imellem Brunlaugnæs
og Jomfruland ere to Mile offuer Fiorden yderst i Gabet oc heden ved en
Uge Siøs [1 sjømil] ind i Fiorden er den
merckeligste oc naffnkundigste Ladsted i Norrig, kaldis Langesund, i
huilcken huert Aar ladis nogle hundrede Skib med Master, Spirer,
Spærer, Deler som utføris fra Skiene oc andre
Stæder, langt offuer aff Landet, oc der sellis i Haffnen.28)
Slike herligheter finner man andre steder i landet også, hevder Peder Claussøn, men han understreker at de var ”dog ikke så rundelige som i dette len Telemarken”.29)
Hva var det Langesund som Peder Claussøn omtalte som
ladested?
Mest sannsynlig brukte han navnet som betegnelse på hele
kystområdet innenfor Langesundbukta, altså
Langesundfjorden, Frierfjorden og Skienselva opp til byen. Slik brukte
også hans prestekollega, biskop Jens Nilssøn,
navnet Langesund da han reiste på visitas i Telemark i 1583.30)
Langesund ble i Peder Claussøns tid, altså i siste
halvdel av 1500-tallet, betegnelsen på det tolldistriktet og
seinere den tollbua som tok for seg fortollingen av trelast og andre
varer fra distriktene rundt Skien, og det var i den betydningen navnet
ble brukt, fram til den bymessige bebyggelsen vokste fram rundt midten
av 1600-tallet.31)
Men Peder Claussøn omtaler også Porsgrunn:
Halffanden Uge Siøs
Nord ind fra Langesund, oc 2½ Mile ind fra Haffuit, kommer
Skiene-Elff ud i den Fiord, oc kaldis det Sted Porsgrund.
For
den berømte topografen er Porsgrunn altså ”et
sted” ved Skienselvas utløp. Det er
håpløst å vite hva han har ment med
denne beskrivelsen. Men vesentlig i denne sammenhengen er at han funnet
stedet Porsgrunn så viktig at det var verdt å
nevne.
For videre gir prosten en beskrivelse av Skien og
næringslivet der:
En haiff Miel der offuen fore
ligger den Kiøbstad Skine (aff huileken Skielæn
næffnis) paa den østre Side ved Elffuen, der som
den ved en Fos falder neder for en Klippe, huileken Klippe er
mangesteds igiennem huggen, saa at Vandet løber der
igiennem, som igiennem lange Render, oc neder paa deris Sagequerner,
huileke de hafue en gandske Hob Staaendis der for Byen […] Strax offuen
for Byen, ved ½ Miel, ere Jærnhytter, udi hulleke
Vandet, som der løber forbi, met stoer Konst oc Behendighed
driffuer deris Instrumenter oc Redskab.
Slik blir stedet Porsgrunn, uansett hva prost Peder Claussøn hadde ment med betegnelsen, en del av et tidligmoderne økonomisk system i nedre Telemark, og en del av de nye ekspansive næringsveiene som mer og mer bidrar til å åpne lokalsamfunnet mot verden.
Vi
vet lite om den tidlige framveksten av sagbruksnæringa i
Bratsberg len i første halvdel av 1500-tallet. Men slik vi
kan se det i nordøst, langs Drammenselva, var det
bøndene selv som sto for det store spranget inn i bruken av
ny teknologi.
I de første tiårene var det den enkelte bonde som
tok hånd om alle deler av produksjonsprosessen: bygging av
sag, hogst, skjæring av tømmer, transport,
fløting og salg. Ei vannsag var ikke en dyr eller komplisert
innretning. Stort sett kunne en nevenyttig bonde finansiere og sette
opp en sag på egen hånd. Det eneste som var
nødvendig å kjøpe var sagbladet, og i
Bratsberg kan vi regne med at en god del sagblad ble smidd av jern fra
Fossum.33)
For mange var transport også forholdsvis enkelt, der elvene
gjorde fløtning mulig. Og salget foregikk, må vi
regne med, i hovedsak direkte til internasjonale kjøpmenn.
I 1585-86, da vi for første gang gjennom bevart
kildemateriale finner spor av trelasthandelen i Bratsberg, er det
nederlendere som representerer den klart største gruppen
trelasthandlere i Bratsberg. De kjøper over halvparten av de
sagbordene som fortolles, men en god del blir også fraktet av
skippere fra hansa-byene, Slesvig-Holstein, England og – nær
sjølsagt – Danmark. Nær 350.000 sagbord er
registrert som utført og fortollet fra Bratsberg de to
årene.34)
Hvor mye som ble skåret og solgt utenfor tollernes oppsyn vet
vi mindre om. Men det var en betydelig mengde, som vi skal se i et
seinere kapittel.
En
betydelig del av de sagene som var i drift i Bratsberg len i siste
halvdel av 1500-tallet var kontrollert av kronen. En av de tidlige
sagbrukene vi kjenner i Eidanger, er den saga som Jens
Ågessøn på Rørå
fikk kongebrev på i 1568.35)
Den var satt opp på kirkens eiendom, som kronen hadde
overtatt ved reformasjonen. Jens Ågessøn fikk
drive den på betingelse av at han betalte avgifter til
prestene i Eidanger og i Gjerpen, og ved hans død skulle
rettighetene til saga tilfalle kongen.
Jens Ågessøns kongebrev gir oss to viktige
innfallspunkter til å forstå den tidlige
sagbruksdrifta i Bratsberg. Det ene er at han hadde satt opp saga si
sjøl. Det andre er at kongen både regulerer og
tjener på sagbruksdriften.
Kronens
mange innspill for å skaffe seg inntekter av 1500-tallets
sagbruksvirksomhet – og samtidig kontroll med den – er vesentlige
utviklingstrekk i de strukturene som begynner å dannes i de
sentrale delene av Bratsberg len. Det første statlige
utspillet kommer i form av krav om tiende
på sagbruksdrift. Da Frants Bundtmager van Hall fikk kongelig
tillatelse til å bygge sag i Bamble i 1548, gjorde kongen
krav på hvert tiende bord han sagde.36)
Kravet om sagtiende var i praksis gjeldende helt fram til 1818. I
utgangspunktet kunne kronen selge tiendebordene eller gjøre
direkte bruk av dem til byggevirksomhet, men den ble i løpet
av 1600-tallet omgjort til en pengeskatt.
Neste utspill kom i 1560, i form av en sagskatt
som ble utlignet på den enkelte sagbruker etter
vannføringsforholdene – og dermed hvor effektivt og
innbringende sagbruket kunne regnes for å være.
En årgangssag
– det vil si en sag som kunne brukes store deler av året –
ble avkrevd 3 riksdaler; en flomsag
– som bare hadde vann nok i flomtidene – det halve.37)
En tredje form for reguleringstiltak for sagbruksdriften var kravet om
kongelig forkjøpsrett,
som ble gjort gjeldene med lokale varianter en rekke ganger. Det
åpne brevet Fredrik 2. sendte sine undersåtter i ”Skien
Syssel udi vort Rige Norge” i
1579 er talende.
”Vider, at eftersom vi til vor
Gaard Bratsberg have liggendes en stor Hob Sager”,
skriver kongen, og er bekymret for at sagene hans skal mangle
tømmer: ”…saa at
dersom de med Sagtømmer ikke kan blive forsørget,
skulde de med Tiden blive øde”.38)
Et forbud mot at bønder og borgere solgte sin sagskurd uten
at de kongelige sagene først ble tilbudt det de hadde behov
for, var selvsagt et effektivt virkemiddel i en situasjon der kronens
eierinteresser i sagbruksnæringen var betydelig.
At kongens undersåtter ikke nødvendigvis alltid
var like pliktoppfyllende når det gjaldt å betale
skatter og avgifter, kommer utvetydig fram i 1593, da Fredriks
etterfølger på tronen, Kristian 4., ser seg
nødt til å innskjerpe strengt overfor ”menige
vore og Kronens Bønder og Tjenere”
nødvendigheten av å gjøre opp sine
forpliktelser til rett tid:
… og hver særdeles
hermed strengeligen byde, at I retter eder efter herefter aarligen til
rette betimelig Tid og uden al Gjenstridighed at udgive til vor
Embedsmann der sammesteds paa vore og Kronens Vegne, hvis Leie og anden
Rettighed I os og Kronen pligtige ere.39)
Men det var uten tvil tollen
på trelast som i det lange løp skulle bety mest
for statens inntekter av norsk sagbruksnæring.
Utførselstoll på trelast ble innført
første gang i 1562,og begrunnelsen hentes i en form for
økologisk tankegang:
Vider, at vi, efterdi
mangfoldige Klage os er forekommet, hvorledes at der skeer stor Skade
paa Skovene udi for(nevnte) vort Rige Norge, saa at de saare forhugges
og udføres udi fremmede Lande, og dersom det nogen Tid
skulde vare, er befrygtendes, at Skovene aldeles skulde bive
øde og vore Riger brøstholdes for
Tømmer …40)
Påbudet
om at det skulle svares toll på eksport av tømmer
og sagbord ble lansert i en situasjon der kronen ennå selv
drev et betydelig antall sager, ikke minst i Bratsberg, og der behovet
for inntekter fra selve sagvirksomheten nok i utgangspunktet kan ha
vært det mest avgjørende.
Men det kan nok også være grunn til bekymring for
at skogene reelt skulle hogges ut i de mest kystnære
strøkene. Det samtidige totalforbudet mot å
utføre eiketømmer, og forbudet mot å
eksportere mastetømmer over 16 palmer – altså med
omkrets på over 140 centimeter – viser hvordan kronen var
på vakt mot å skulle komme i beit for
nødvendige materialer til skipsbygging i en tid med truende
krig.
Men det var selve tollen som på lang sikt var det sentrale.
Kronen trakk seg mer og mer ut av den direkte sagbruksdriften. Men
tolltariffene ble skrudd opp, og ikke minst ble effektiviteten av
tollinnkrevingen betydelig styrket. Kongens engasjement i å
skaffe staten inntekter fra sine riker var svært omfattende
på 1600-tallet.
Fra århundreskiftet og til innføringen av
eneveldet i 1660 økte skatteinntektene fra Norge
åtte ganger. Men tollen ble tolvdoblet i samme tidsrom. Fra
Bratsberg len utgjorde toll den klart største inntektskilden
fra midt på 1630-tallet og ut århundret.
Slik sett var den raske utviklingen innenfor sagbruksnæringen en vesentlig forutsetning for statens makt og velstand. Da den nye tollrullen ble forordnet i 1611, la ikke kong Kristian 4. skjul på at begrunnelsen var at han forberedte seg på krig mot Sverige:
« at eftersom vi ere komne og geraadne udi en aabenbare Krig og Feide med den stormægtigste høibaarne Fyrste og Herre, Hr. Carl den niende, Sveriges, Gothers og Venders Konning etc., hvortil en mærkelig stor Summa Pendinge vil fornøden gjøres, da have vi derfor været foraarsaget med vores elskelige Danmarks Riges Raads Bevilling og Samtykke at lade gjøre en ny Taxt og Forordning, hvorledes vor og Krinens Told, Sise og anden mer Rettighed af den handterede Kjøbmand […] skal tages eller oppebæres, imidlertid og al den Stund samme Krig og Feide varer og paastaar.»41)
For
Norges del utmerket Kalmar-krigen seg ved at bøndene for en
stor del nektet å kjempe, og isteden gjorde som de mente var
mer fornuftig: vende hjem til slåtten.
Men skatteøkningene var betydelige, og slik fikk kongen sitt
likevel. For Bratsbergs del er det tydelig å se sammenhengen
mellom betingelsene for det lokale næringslivet og statens
krav.
Her
ser vi konturene av de nye samfunnsforholdene som skulle komme til
å prege 1600-tallet og bidra til å omforme det
tradisjonelle bondesamfunnet:
Et ekspanderende næringsliv med ny teknologi og nye markeder
som sto på terskelen til å utfordre
århundregamle økonomiske strukturer.
Bønder, embetsmenn og borgere som driver utenrikshandel –
delvis i stort format – som står for nye tankemåter
og nye kulturelle impulser.
Og en statsmakt som tar fatt på oppgavene å
kontrollere betingelsene for næringsdrift og skaffe inntekter
til statens akselererende militærutgifter.
Det er i dette skjæringspunktet at Porsgrunn skulle utvikle
seg til et mer og mer bylignende samfunn. Konturene blir ikke tydelige
før ved midten av 1600-tallet.
Porsgrunn er ved inngangen til
århundret fortsatt ”et sted”, som prosten og topografen Peder
Claussøn Friis uttrykte det.
Det skal ta en hundre års tid før kong Kristians
3.s krav til lensherren Iver Jenssøn om å
oppebære tollinntektene i nedre Telemark manifesterer seg i
en mer konkret identitet – et bysamfunn. I 1661 er det svært
konkret.
Abrahamsen, Olav Arild, Farsund bys historie 1, Farsund kommune 1997
Andressen, Leif T., Moss bys historie frem til 1700, Moss kommune 1984
Berg, Bjørn Ivar og Fred Steinar Nordrum, Bergverk i Telemark, Del 1: Malmgruver, Telemark historie 6, 1985: 16–35
Berg, Bjørn Ivar, Gruveteknikk ved Kongsberg Sølvverk 1623-1914, Norsk Bergverksmuseum, Kongsberg 1994
Berg, Bjørn Ivar, Bergverk og bondeøkonomi i Buskerud, Vestfold og Telemark, i: Anna Tranberg og Knut Sprauten (red.), Norsk bondeøkonomi 1650-1850, Oslo 1996
Biskop Jens Nilssøns Visitatsbøger og reiseoptegnelser 1574-1597, Yngvar Nielsen (utg.), Kristiania 1885
Bugge, Alexander, Den norske trælasthandels historie I–II, Skien 1925
Bull, Edv., Leding, Kristiania 1920
Eliassen, Finn-Einar, Norsk småbyføydalisme?, Den norske historiske forening skriftserie 2, Oslo 1999
Friis, Peder Claussøn, Samlede skrifter, Gustav Storm (red.), Kristiania 1877
Gløersen, A.T., Slægten Meidell i Norge og Danmark, Kristiania 1903
Helle, Knut og Arnved Nedkvitne, Sentrumsdannelser og byutvikling i norsk middelalder, i: Urbaniseringsprosessen i Norden 1 Middelaldersteder, Grethe Authén Blom (red.), Det XVII. Nordiske historikermøte Trondheim 1977, Oslo, Bergen, Tromsø 1977
Meddelelser = Meddelelser fra Det norske rigsarchiv, indeholdende bidrag til Norges historie af utrykte kilder I, Christiania 1870
NBL = Norsk biografisk leksikon 1–, Jon Gunnar Arntzen (red.), Oslo 1999–
NG = Rygh, O., Norske gaardnavne I–XIX, Kristiania 1897–1936
NRJ = Norske Regnskaber og Jordebøger fra det 15de Aarhundrede I-V, H.J. Huitfeldt-Kaas (red.), Christiania 1887–1983
NRR = Norske Rigs-Registranter I-XII, Christiania 1861–1891
Rian, Øystein, Den nye begynnelsen 1520–1660, Aschehougs Norges historie 5, Oslo 1995
Rian, Øystein, Bratsberg på 1600-tallet, Oslo 1997
RA = Riksarkivet (Norge)
Seierstad, Ivar, Skiens historie, bind 1 fra 1184 til ca. 1814, Skien 1958
SM 1647 = Skattematrikkelen 1647, VII Telemark fylke, 2. utg., Oslo 1992
Svalastoga, Kaare, Byer i emning, Porsgrunn, Brevik og Langesund 1660-1740, Oslo 1943
Sørensen, Einar, Adelens norske hus, Byggevirksomheten på herregårdene i sørøstre Norge 1500-1660, doktoravhandling, Universitetet i Oslo 2002
Telnes, Birgit, Bergverksdrift og bondeopprør. Vest-Telemark 1538–1549, hovedoppgave i historie, Universitetet i Oslo 1991
Tjønn, Halvor, Da industrien tok til i Telemark, Telemark historie 6, 1985: 7–15
Tønnesen, Joh. N., Porsgrunns historie 1, Fra lasteplass til kjøpstad 1576-1807, Porsgrunn kommune 1956
Vogt, L.J., Om Norges Udførsel af Trælast i ældre Tider I-II, Historisk Tidsskrift 2. række, 5. bind, 1886
Har
du kommentarer til artikkelen "... oc kaldis det Sted Porsgrund" som du
har lyst til å la arbeidet med Porsgrunns historie
få nytte av?
Da kan du sende en e-post til: Ole
Georg Moseng
Porsgrunn biblioteks hjemmeside | Søk i bokbasen |