Ole Georg Moseng"38 hus" |
Det ble bygd en ny tollbu for Langesund tolldistrikt på den øya som kaltes Porsgrunn i årene rett etter 1650. Men kunsthstorikeren Einar Sørensen har nylig vist at den var utformet som et praktbygg. Det var en storslagen firefløyet bygning i flere etasjer med tårn - som mest sannsynlig var ment for å markere lensherrens status og rang. Det ser ut til at det bare var et lite rom i annen etasje som var avsatt til tollvirksomhet. Og brevvekslingen antyder at bygningen kan ha vært forsøkt kamuflert som tollbu - for å få sentralmyndighetene til å betale mesteparten av regningen. Rekonstruksjonstegning: Lars Jacob Hvinden-Haug |
I august 1661 konkluderte fire framstående menn fra Skien og
Tønsberg – på kongelig oppdrag – at det var 38 hus
i Porsgrunn. Bebyggelsen strakte seg langs begge sider av elva: 26 hus
lå ”paa den Østre Side”1), og det var 12 ”paa den westre side”.
De 38 husene var ikke nødvendigvis alle. Men det var disse
det var verdt å nevne. De ble taksert som et ledd i et
storstilt registreringsprosjekt satt i gang av sentraladministrasjonen
i den unge enevoldsstaten Danmark-Norge. Formålet for Landkommisjonen
– som det er blitt hetende – var så ambisiøst som
å kartlegge alle eiendommer og deres skattetakst i Norge.2)
Konturene
av det som hadde begynt å vokse fram til å bli byen
Porsgrunn var ikke klare, nå rundt midten av 1600-tallet.
Resultatene av dette kartleggingsprosjektet slik de ble overlevert
kongen av de lokale kommissærene i 1661, stryker bare langs
overflaten av den framvoksende byen. Men de gir likevel noen viktige
innfallsporter til sosiale og økonomiske forhold.
De sier oss blant annet at den dansk-norske sentraladministrasjonen
rundt 1660 oppfattet Porsgrunn som noe annet enn omlandet. Om det ikke
var en by, var det i alle fall en enhet med gitt avgrensning og med
bebyggelse og næringsvirksomhet som skilte den fra
jordbruksområdene rundt.
Men
vi ser også at Porsgrunn ikke grodde fram i et vakuum.
Landkommisjonen listet opp flere små samfunn av byhus.
Porsgrunn var en liten, men betydningsfull del av den bymessige
bebyggelsen som vokste fram langs kysten i Nedre Telemark på
1600-tallet.
Porsgrunn var det nest minste av de nye tettstedene: Brevik var
så vidt litt større, med 41 takserte hus,
Kragerø hadde 77 hus, nær dobbelt så
mange, og lille Langesund hadde rundt halvparten, bare 21 hus.
Skien, med røtter
tilbake i middelalderen og med formelle byprivilegier fra 1358, var
sjølsagt i en klasse for seg. I byen Skien var det taksert
304 hus, nær dobbelt så mange bygårder
som de andre til sammen.
Forskjellene mellom den gamle byen og de nye framvoksende tettstedene er
slående i 1661. Den samlete taksten som
kommissærene registrerte for alle de 304 byhusene i Skien var
på over 30.000 riksdaler.
Sammenligner vi med de 1.277 riksdalerne de 38 husene i Porsgrunn ble
taksert til, ser vi at det ikke bare var størrelsen som var
avgjørende: Den gjennomsnittlige taksten på hvert
hus i Porsgrunn lå på drøyt 30
riksdaler, mens den i Skien var i snitt noe nær 100. Det er
liten tvil om at det var i Skien rikdommen var konsentrert.
Løfter vi blikket litt, ser vi at den samlete taksten
på Skiens bygårder var over fire og en halv gang
så høy som i de nye byene til sammen. Sammenhengen
mellom størrelsen på byene og den gjennomsnittlige
taksten er entydig: Mens Skien var oppe i 100, hadde husene i den nest
største byen Kragerø takst på rundt 50
daler, Brevik og Porsgrunn lå begge på
drøye 30, mens Langesunds hus var taksert til et snitt
på bare 14 riksdaler.
Ser
vi nærmere på Porsgrunn, er det tydelige sosiale
skillelinjer også innad i den nye byen. De fleste av husene
hadde i 1661 fått takst på 10 riksdaler, og de
færreste lå mye høyere eller lavere enn
det.
Noen hadde svært lav takst, som huset til Frans Jørgensen, taksert til 3 daler, og ”Mallenes hus”, taksert til 5, begge på vestsida.
På østsida var Jon Grøtvikens og Simen
Jensens hus taksert til 4 daler hver. De to sto oppført med
anmerkningen ”udøktig”. Det betydde antakelig at de var regnet som arbeidsudyktige; kanskje var de gamle og ble forsørget av slektninger.
Samtidig
stikker tre menn seg ut med særlig høy takst. Alle
var bosatt på vestsida, og to av dem ser ut til å
ha vært tollere.
Peder Thommesens hus står med sine 400 riksdaler for rundt en
tredel av den samlete taksten i byen. Han var tollbetjent, drev med
handelsvirksomhet og hadde på 1650-tallet stått for
driften av et sagbruk i Bamble.
Datteren hans Elsebe var gift med Giert Meidell, som hadde
fått sitt hus i Porsgrunn taksert såpass
høyt som 180 riksdaler. Han står
oppført som tollbetjent i takstoppgavene fra 1661, og hadde
en broket bakgrunn som underoffiser i Kristian 4.s hær under
trettiårskrigen og som hofftjener for tronarvingen prins
Kristian. Etter at han kom til Porsgrunn i noe som kan oppfattes som en
retrettstilling som tollbetjent, ser han ut til å ha drevet
både som sagbruker og skipsreder.3)
Den tredje med hus av betydelig størrelse – taksert til 150
riksdaler – tilhørte snekker Jens Thommesen. Han hadde
borgerbrev i Skien og var trolig den som rundt 1652 leverte vinduer,
gulv, dører og himlinger til den nye lensherreresidensen i
Bratsberg, som inneholdt tollkontoret og som ble reist på den
øya ved østsida av elva som også ble
kalt ”Porsgrunn”.4)
Tre andre beboere i Porsgrunn hadde også borgerbrev i Skien.
På vestsida hadde Oluf på Børsen
fått takst på 50 daler, for det eneste huset i
Porsgrunn som var gitt eget navn i 1661.
På østsida var Torgeir Børresen og
Peder Henrichsen oppført som skiensborgere, med 40 dalers
takst. De ser begge ut til å ha bodd på Osebakken,
og et tiår etter opptrådte også Peder
Henrichsen som tollbetjent.5)
Oversikten
over de 38 byhusene i Porsgrunn var ikke nødvendigvis
fullstendig. Det kan godt være at noen av husene var
så små eller fattigslige at de ikke ble taksert, og
enkelte hus kan ha vært i bruk deler av året. Som
Joh. N. Tønnesen har påpekt, var det flere
personer som åpenbart var bosatt i Porsgrunn nevnt i
skattelister fra tida rundt 1661 som ikke sto oppført i
Landkommisjonens innberetning.6)
Dette var folk som ”Søfren ved Porsgrunn”, ”Niels skomaker”
og ”Ole skredder”, og de var ført opp i skattelistene som strandsittere.
Det vil si at de bebodde mindre boliger, ofte knyttet til
næringsvirksomhet og gjerne litt utenfor byens tetteste
bebyggelse.
En strandsitter i en by var å regne som en husmann
på landet. De befant seg regelmessig blant de laveste
sosialklassene, og husene de bodde i var vanligvis ikke skyldsatt.
Enten leide strandsitterne i Porsgrunn husene sine av andre –
grunneiere som rådde over betydelige deler av bygrunnen –
eller de eide dem sjøl og bygslet tomta.7)
Vi
vet ikke hvordan bebyggelsen var ordnet, utover at det var byhus
på begge sider av elva, at Osebakken var regnet som en del av
byen, og at de tre mest velstående hadde tilhold på
vestsida.
Porsgrunn var avgrenset fra Skien, og også avgrenset fra
landskapet mellom Skien og Porsgrunn, på en måte
som gjør at vi antydningsvis kan snakke om et ”byrom” og en
begynnende lokal identitet.
Men kommissærene registrerte i 1661 også ti hus med
varierende takst ”langs stranden utenfor byen ned til Porsgrunn” – det
største tilhørte skiensborgeren Arne Knudsen. Det
går ikke fram om disse husene sto på vestsida eller
østsida. Her bodde folk som verken hørte til i
Skien eller i Porsgrunn – i ”ingenmannslandet” mellom den gamle og den
nye byen. De ti husene ble åpenbart ikke regnet som en del av
landsbygda heller, siden de hadde takst som byhus. Og det er usikkert
om noen av disse ti kan regnes som strandsittere. Slik ser vi at det
kan være vanskelig å trekke skarpe skiller mellom
by og land.
Samtidig som avgrensningen fra omverdenen er et tydelig trekk ved registreringen
av stedet Porsgrunn i 1661, viser også Landkommisjonens
innberetning hvor innkorporert framveksten av Porsgrunn var i hele det
sosiale og økonomiske systemet i de nedre delene av
Telemark.
De som drev i borgerlige næringer hadde borgerskap til Skien.
De som livnærte seg av sagbruksdrift kunne selge trelasten
sin i Porsgrunn, men de drev sager andre steder. Og selv om
opprettelsen av den nye tollbua på den øya som ble
omtalt som ”Porsgrunn” – den seinere Tollbodøya – var
svært viktig for dannelsen av byen, dreide tollinnkrevingen
seg om hele Bratsbergs økonomi – og for så vidt
hele statens økonomi – og hadde strengt tatt like mye med
Skien og København å gjøre som med den
nye byen Porsgrunn.
La oss se nærmere på Peder Thommesen, den mest
velstående av dem som hadde tilhold i Porsgrunn rundt 1660.
Vi vet ikke hvor huset hans lå eller hvordan det så
ut, men det later til å ha vært ett av to hus i
Porsgrunn som i størrelse kunne måle seg med de
staselige bygårdene inne i Skien.
Det andre var tollbua, som var blitt reist på den langstrakte
øya som lå rett nedenfor Jønholt et
knapt tiår før, og som i størrelse og
utforming bar mer preg av adelsresidens enn administrasjonskontor. Den
skal vi komme tilbake til, men nettopp Peder Thommesen ser på
1650-tallet ut til å ha stått bak leveranse av 1000
teglstein til en vindeltrapp i den praktfulle bygningen som huset
tollkontoret.8)
Peder
Thommesens næringsvirksomhet ser ut til å ha
vært mangfoldig. I 1647 finner vi ham som bruker av en av de
to Havredals-sagene ved Herre i Bamble, og det er antakelig liten tvil
om at han også drev handel med sagbord derfra.
Disse sagbrukene var relativt store, med den høyeste
skattetaksten på 25 riksdaler. Men begge gikk ut av drift en
gang før 1657, på grunn av store omkostninger med
kjøring og fløting av stokker og bord.
Sagene ved Herre ble seinere
bygd opp igjen av den tidligere Telemark-fogden Claus Andersen, en av
de store matadorene i Skien og en mann med tilgang til betydelig
større finansielle midler enn noen i Porsgrunn.9)
Peder Thommesen derimot, ble flere ganger trukket for retten
på grunn av uoppgjort gjeld. Rundt 1648 begikk han
også et drap, som han i ettertid ikke ble straffet for. Han
hadde slått i hjel dansken Frantz Jacobssøn, som
skal ha trengt seg inn i huset hans.10)
I 1651 er han omtalt som tollbetjent, og i 1663 opptrådte han
som gammel mann fortsatt med ansvar for innkreving av avgifter ved
havnen i Porsgrunn.11)
De
små og fragmenterte flikene som er bevart av Peder Thommesens
livsløp gir ikke store innsikten. Men de kaster lys over en
person med en karriere og en sosial posisjon som på mange
måter representerer noe helt sentralt i de norske
bysamfunnene ved midten av 1600-tallet.
Han var åpenbart svært velstående, men hadde samtidig gjeldsproblemer.
Han var sagbruker og handelsmann, men også toller.
Han bevegde seg i gråsonen mellom privat
kjøpmannskap og offentlig embete, og har mest sannsynlig –
som de fleste i tilsvarende stillinger – utnyttet mulighetene til
å låne av tollinntektene for å finansiere
egen forretningsdrift.
Han var det historikeren Øystein Rian har kalt embetskjøpmann, det vil si at han både var embetsmann og kjøpmann på samme tid.12)
Det tilhørte mer regelen enn unntaket at tollere drev
næringsvirksomhet i tillegg til sitt virke som kongelig
tjener. Også andre embetsmenn gjorde det: fogder, lensherrer
og amtmenn. Sammenblandingen av offentlige og private sfærer,
og de langt fra vanntette skottene mellom embetsmann og
kjøpmann, er noe av det som karakteriserer 1600-tallets
økonomiske og sosiale systemer. Slik sett var det ikke noen
egentlig gråsone Peder Thommesen og hans standsfeller
opererte innenfor, men en del av det sosialt og økonomisk
normale – det som på mange måter fikk hjulene til
å gå rundt.
Embetsmenn som drev kjøpmannskap kunne kombinere fordeler
fra flere verdener: lokal myndighet, kongelig gunst, tilgang til
tollkista for investeringer og muligheter for å manipulere
sine egne roller som representanter for myndighetene i retninger som
var gunstige for deres egne roller som næringsdrivende.
Andressen, Leif T., Moss bys historie frem til 1700, Moss kommune 1984
Berg, Bjørn Ivar og Fred Steinar Nordrum, Bergverk i Telemark, Del 1: Malmgruver, Telemark historie 6, 1985: 16–35
Berg, Bjørn Ivar, Gruveteknikk ved Kongsberg Sølvverk 1623-1914, Norsk Bergverksmuseum, Kongsberg 1994
Berg, Bjørn Ivar, Bergverk og bondeøkonomi i Buskerud, Vestfold og Telemark, i: Anna Tranberg og Knut Sprauten (red.), Norsk bondeøkonomi 1650-1850, Oslo 1996
Biskop Jens Nilssøns Visitatsbøger og reiseoptegnelser 1574-1597, Yngvar Nielsen (utg.), Kristiania 1885
Bugge, Alexander, Den norske trælasthandels historie I–II, Skien 1925
Bull, Edv., Leding, Kristiania 1920
Eliassen, Finn-Einar, Norsk småbyføydalisme?, Den norske historiske forening skriftserie 2, Oslo 1999
Friis, Peder Claussøn, Samlede skrifter, Gustav Storm (red.), Kristiania 1877
Gløersen, A.T., Slægten Meidell i Norge og Danmark, Kristiania 1903
Helle, Knut og Arnved Nedkvitne, Sentrumsdannelser og byutvikling i norsk middelalder, i: Urbaniseringsprosessen i Norden 1 Middelaldersteder, Grethe Authén Blom (red.), Det XVII. Nordiske historikermøte Trondheim 1977, Oslo, Bergen, Tromsø 1977
Meddelelser = Meddelelser fra Det norske rigsarchiv, indeholdende bidrag til Norges historie af utrykte kilder I, Christiania 1870
NBL = Norsk biografisk leksikon 1–, Jon Gunnar Arntzen (red.), Oslo 1999–
NG = Rygh, O., Norske gaardnavne I–XIX, Kristiania 1897–1936
NRJ = Norske Regnskaber og Jordebøger fra det 15de Aarhundrede I-V, H.J. Huitfeldt-Kaas (red.), Christiania 1887–1983
NRR = Norske Rigs-Registranter I-XII, Christiania 1861–1891
Rian, Øystein, Den nye begynnelsen 1520–1660, Aschehougs Norges historie 5, Oslo 1995
Rian, Øystein, Bratsberg på 1600-tallet, Oslo 1997
RA = Riksarkivet (Norge)
Seierstad, Ivar, Skiens historie, bind 1 fra 1184 til ca. 1814, Skien 1958
SM 1647 = Skattematrikkelen 1647, VII Telemark fylke, 2. utg., Oslo 1992
Svalastoga, Kaare, Byer i emning, Porsgrunn, Brevik og Langesund 1660-1740, Oslo 1943
Sørensen, Einar, Adelens norske hus, Byggevirksomheten på herregårdene i sørøstre Norge 1500-1660, doktoravhandling, Universitetet i Oslo 2002
Telnes, Birgit, Bergverksdrift og bondeopprør. Vest-Telemark 1538–1549, hovedoppgave i historie, Universitetet i Oslo 1991
Tjønn, Halvor, Da industrien tok til i Telemark, Telemark historie 6, 1985: 7–15
Tønnesen, Joh. N., Porsgrunns historie 1, Fra lasteplass til kjøpstad 1576-1807, Porsgrunn kommune 1956
Vogt, L.J., Om Norges Udførsel af Trælast i ældre Tider I-II, Historisk Tidsskrift 2. række, 5. bind, 1886
Har
du kommentarer til artikkelen "38 hus" som du har lyst til å
la arbeidet med Porsgrunns historie få nytte av?
Da kan du sende en e-post til: Ole Georg Moseng
Porsgrunn biblioteks hjemmeside | Søk i bokbasen |