Skiensfjordens mekaniske fagskole 1884-1909

Undervisningen

ved direktør H. E. Kjølseth

Paa grund av sin eiendommelige undervisningsplan opfylder skolen egentlig et dobbelt formaal. For den overveiende del av de unge mænd som søker den, danner den en avsluttet skoleutdannelse, paa hvilken de bygger sit livs fremtid i en praktisk retning; for en mindre omend ikke ubetydelig del, blir den derimot grundlaget for en videre teoretisk utdannelse. Skolens hovedformaal er gi de første den bedst mulige elementærtekniske utrustning, og derefter lægges arbeidet i et og alt an; men derigjennem gis ogsaa den anden fraktion en utdannelse, der er særdeles betydningsfuld for dem, baade gjennem den grundlæggende teori som læres og ikke mindre gjennem det kjendskap, som erhverves til den rent praktiske, side av industrien, et kjendskap, uten hvilket selv den dueligste teoretiker ofte staar fast.

Skolens undervisning er delt i tre saa at si parallele grene, der dog utfylder hverandre og tildels griper nær ind i hverandre, nemlig den egentlige teori (læsefagene), tegningen og det manuelle arbeide i verkstederne. Da 1ste klasse er fælles for begge avdelinger baade i teori, tegning og praksis, erholder begge avdelinger samme undervisning det 1ste skoleaar. Fra begyndelsen av 2det skoleaar er derimot undervisningen forskjellig i de to avdelinger i de fleste fag.

Undervisningen i teori er i det store og hele som ved andre elementærtekniske skoler, dog er den koncentreret om væsentlig kun rent tekniske fag. Pensumet i disse er avpasset saaledes, at der blir tid til en grundig gjennemarbeidelse av det foreliggende stof. Undervisningen fremmes gjennem foredrag støttet paa kontratrykte lærehefter, der nu er utarbeidet i de fleste fag av de respektive lærere og nøie avpassede efter pensumet. Hvad der dog i særlig grad lægges vegt paa ved siden av den foredragsmæssige gjennemgaaelse er løsningen av opgaver. l de forskjellige fag gjennemarbeides et stort antal opgaver, avpassede efter elevernes modenhetsstandpunkt og valgt saaledes, at de haade utfylder og forklarer det i foredragene gjennemgaaende og ansporer eleverne til selvstendig tænkning.

For desto bedre at kunne kontrollere fremgangen og for at faa pensumet repiteret gjennem et intenst arbeide fra hver enkelt elevs side, avholdes forholdsvis hyppige tentamener eller prøver under fuld eksamenskontrol; ialt avholdes i det 2-aarige kursus 5 saadanne prøver foruten avgangseksamen. Denne foranstaltning har vist sig at være et meget værdifuldt led i undervisningen ved de store klasser, som der ved fagskolen arbeides med.

Undervisningen i tegning omfatter i skolens 1ste klasse foruten konstruktions- og projektionstegning tillike utførelse av arbeidstegninger efter modeller, likesom frihaandstegning og frihaandsskissering efter modeller indøves. Foruten skolens store samling av arbeidsmaskiner er man rikelig forsynet med modeller av maskindeler og maskiner til bruk ved tegneundervisningen.

I de to 2den klasser utføres arbeidstegning av maskin elementer og maskindele, mek. og elektr. apparater. o, s. v. efter gjennemgaaelse av lærerne og for enklere deles vedkommende paa grundlag av beregning efter haandbøker. l den elektrotekniske avdeling læres desuten installationstegning.

Hvad der imidlertid særlig karaktiserer Skiensfjordens mekaniske fagskole er dens undervisning i mekanisk og elektroteknisk praksis. Baade i 1ste klasse og tildels i 2den-klasserne fremmes ogsaa denne del av undervisningen paa en fuldstændig systematisk maate. l 1ste klasse og den mekaniske fagklasse, deles undervisningen mellem maskinverkstedet, modelverkstedet og smien med metalstøperiet, dog saaledes at halvparten av tiden falder paa maskinverkstedet alene. I den elektrotekniske fagklasse omfatter undervisningen arbeider og øvelser i avdelingens maskinverksted og maalerum (labaratorium), saaledes at to tredjedele falder paa det første.

Eleverne i 1ste klasse maa i hvert av de tre verksteder forarbeide en systematisk sammensat og for faget avpasset øvelsesrække, og er minimumsfordringen for opflytning i 2den klasse, at disse øvelsesrækker er tilfredsstillende og fuldstændig utførte. I de to 2den-klasser kommer som fortsættelse av øvelsesrækkerne bruken av arbeidsmaskiner. Hver elev maa der i den ham ved maskinen (dreiebenk, høvel eller fræsemaskine) tilmaalte tid efterhaanden lære at utføre alt forefaldende maskinarbeide, idet dette fordeles saavidt mulig ens mellem eleverne. I almindelighet tilflyter der skolen rikelig av gode og for undervisningen vel skikkede bestillingsarbeider, saaledes at arbeidet i disse klasser blir omtrent det samme som ved ethvert andet mekanisk verksted, og det faar sin forøkede interesse netop derved, at det som bestillingsarbeide utføres under et større ansvar for at det blir feilfrit og nøiagtigt, end om det kun var et øvelsesstykke. Særlig instruktive og gode arbeider danner tegnemodeller og modelmaskiner, av hvilke der leveres ikke litet til landets tekn. skoler, aftenskoler, tegneskoler, sømandsskoler o. l., men ogsaa ethvert andet mekanisk og elektrisk maskinarbeide, kan skolen i almindelighet paata sig, forutsat det ikke er for stort.

Alt arbeide fra de enkleste dele i øvelsesrækken til de vanskeligste arbeider, utføres efter arbeidstegninger, saaledes at eleverne fra første stund av baade lærer at forstaa saadanne tegninger og lærer at arbeide nøiagtig, efter paa forhaand givne opgaver. Dette falder ved skolen saa meget lettere som eleverne samtidig gjennem tegneundervisningen lærer selv at utføre tegningerne.

Foruten det egentlige verkstedsarbeide har man ved den elektrotekniske avdeling øvelserne i avdelingens maalerum. Disse øvelser er ogsaa systematisk ordnede og slutter sig nøie til det i den teoretiske elektroteknik gjennemgaaede pensum, som derfor gjennem disse øvelser paa en særdeles effektiv maate blir indarbeidet, paa samme tid som et grundigt kjendskap erhverves til elektriske apparater og maskiner og til deres anvendelse, og da et stort antal av forskjellige opgaver maa utføres saavidt mulig paa egen haand av hver enkelt elev og derefter beskrives, opnaar eleverne gjennem disse øvelser en betydelig ferdighet i selvstændigt arbeide og tænkning.

Den kombination av teori og praksis, som idetheletat særkjender skolens undervisningsplan, maa utvilsomt ansees for at være heldig for de unge mænd, som træder ind paa den tekniske bane; netop det, at hvad der læres i teori den ene time, det sees omsat i praksis i den næste, er overmaate utviklende og egnet til at bringe baade forstaaelse og interesse hos eleverne. Paa grund av denne kombination av teori og praksis kan man ogsaa drive et intenst skolearbeide i en saavidt lang arbeidstid som 8 timer daglig uten at gaa træt. Ved den avveksling mellem aandeligt og legemligt arbeide som bydes, blir den ene halve dag næsten som en hvile efter anden, og arbeidet gaar som en lek.

Et av de ledende principer i skolens arbeide har været gjennemførelsen av en absolut diciplin. Baade fordi en god diciplin er første betingelse for et godt resultat av enhver undervisning og dernæst fordi at elever av en skole, der som denne skal ligge det praktiske liv saa nær som mulig, bør lære baade hvad der vil kræves i denne retning i de stillinger, de senere maatte faa og hvad de selv kan og bør kræve, naar de senere i livet faar at byde over andre. Ogsaa hensynet til de i verkstederne i bruk værende mer og mindre farlige arbeidsmaskiner, gjør den strenge diciplin nødvendig.

Som allerede omtalt, blev der ved kgl. resolution av 25de marts 1893 git uteksaminerede elever av skolens mekaniske avdeling ret til at underkaste sig Maskinisteksamen ved skolen. Eleverne maa dog før eksamens avholdelse delta i et ca. 6 ugers repetionskursus i teori. Dette kursus afholdes som regel hvert aar i februar-mars og gjennemgaas ved kursuset, regning, geometri, mekanik og maskinlære, likesom eleverne utfører sin eksamenstegning paa samme tid. Skolens praktiske undervisning i smie og maskinverksted regnes ifølge det kgl. forsvarsdepartements bestemmelse ligt med arbeide i smie eller mekanisk verksted i et likelangt tidsrum; herved er opnaaet at skolens elever kan avlægge sin maskinisteksamen, saasnart de foruten skoleutdannelsen har erhvervet sig nogle maaneders fartstid som fyrbøter.

Ca. 100 av skolens elever (ca. 10%) har benyttet sig av retten til at underkaste sig maskinisteksamen ved skolen.

Efterhvert som kravet om kjendskap til elektriske apparater og anlæg er blit mer og mer almindelig ved besættelse av maskiniststillinger, har spørsmaalet om undervisning i elektroteknik for skolens maskinstelever meldt sig. Skolen har da ogsaa været i den heldige situation, at den uten nogen vanskelighet har kunnet imøtekomme dette ønske hos maskinsteleverne. Skolens overstyre har tilladt at den elektrotekniske avdelings maskiner og utstyr anvendes ved undervisningen, og den elektrotekniske avdelings lærere har undervist ved det tillægskursus i elektroteknik, som nu to gange er avholdt i tilknytning til aarets maskinisteksamen. Kurserne har varet 5 uker og omfattet teoretisk elektroteknik, elektriske øvelser i maalerummet og elektroteknisk tegning. l disse tillægskurser har det været tilladt ogsaa andre end skolens egne maskinistelever at delta.

Skolens utmerkelser.

Skolen har gjentagne gange indenlands og en enkelt gang utenlands (i Stockholm 1899) deltat i utstillinger for haandverk og industri, og har de utstillede elevarbeider og tegninger altid vakt stor opmerksomhet og indbragt skolen en række utmerkelser. Saaledes er skolen tildelt for elevarbeider:


I 1888. - Selskabet for Norges vels Sølvmedalje.
Landsutstilingen i Skien i 1891. - Sølvmedalje.
Utstillingen Porsgrund 1894: H. M. Kongens Prismedalje i sølv.
Landsutstilingen i Bergen 1898: Sølvmedalje.
Utstillingen i Skien 1899. - Guldmedalje.
Utstillingen i Stockholm 1899 (utenfor konkurr.): Takkediplom.
Utstillingen i Porsgrund 1907. - Guldmedalje.
Marknadsjaaet i Skien 1909. - Guldmedalje.

Utdrag (s. 45-50) fra:
H.E. Kjølseth: Skiensfjordens Mekaniske Fagskole 1884-1909
Til bokas innholdsfortegnelse
Porsgrunn biblioteks hjemmeside Søk i bokbasen