D/S «Trafik»

av Ernst W. Lund

«Trafik» het det første dampskib i Porsgrunn. Den må kunne benevnes som den første rutebåt i fjorden. Riktignok hadde vi hatt en annen, liten båt gående i rute mellom Langesund og Skien i 1851. Den het «Colibri». Den korresponderte i Langesund med «Constitusjonen», Norges første damp- og ruteskib. En av avisene kaldte forøvrig «Colibri» for «den lille fugl» fordi den forsvant med trekkfuglene om høsten.

Før «Colibri» kom hadde forøvrig Porsgrunds Sjømandsforening (selvfølgelig) tatt opp spørsmålet om å anskaffe en bukserbåt som gikk med damp. Vi skal huske på at en slik båt ville avskaffe den slitsomme og dyre varpingen av skutane fra Langesund og oppover fjorden.

«Trafik» var utstyrt med høitryks cylinder og kjeletrykk på 10 pd. og det var stort kullforbruk. Maskinen var på 40 Hk. Den ble bygget i Schields. Det var H. Resch, H. L. Bruun og 1.H. Funnemark som fremsatte forslaget i Sjømandsforeningen. Aksjekapitalen var på 7000 SPD og ble vesentlig tegnet i Porsgrunn og Skien.

Den 7. juli 1852 kom båten til Porsgrunn ført av kaptein G. van Deurs som var født i Koefodgården. Det ble sagt om han at han var en fin herremann som alltid opptrådte ombord med hvite hansker. Båten ble møtt med hurrarop da den la til kai i Porsgrunn. Selskapet ble så etablert og da opphørte sjømandsforeningens befatning med det. Den første direksjon besto av Jørgen Flood, Chr. Schøning, Th. Ludvigsen, Arnt Folkmann og sakfører Tonning, alle fra Porsgrunn. Dertil kom Jørgen Wright med i direksjonen. Ingen fra Skien? At ingen derfra var med, syntes rart da Skien sikkert hadde mest nytte av båten, skriver Tønnesen i Porsgrunns Historie og antyder at det muligens var et trekk i rivaliseringen mellom de to byer. Det sto nemlig i statuttene at direksjonen skulle bestå av folk fra Porsgrunn og ladestedene. Og i Porsgrunn ressonerte man slik, at går trafikken forbi oss skal vi ihvertfall dra fordel av den mest mulig. I 1855 ble dog en Skiensmann med. «Trafik» begynte sin rute 11. juli 1852. At den fylte et behov viser regnskapet for det første halvår, idet den hadde befordret 8414 passasjerer og slept 194 fartøyer. Det gikk bra en stund, men så i mai 1853 gikk den på Strømtangskjæret, og i 1856 måtte den til en større reparasjon i Gøteborg som kostet 4438 spd. I 1860 var kjelen utbrent og måtte fornyes. Det var som nevnt en kullsluker og det kan forståes at av utgiftene i 1853, 5338 spd. gikk, 2640 til kull og 1400 til lønninger og kosthold.

«Trafik» gjorde av og til ekstraturer til Kragerø og Jomfruland. Og ved en slik anledning skrev en avis:

Skipet gjør en ualmindelig fart og manøvrerer ualmindelig godt. Man har også vært særdeles heldig med valg av kaptein, Herr G. van Deurs som sjef. Han er en fin, dannet mann, der med insikt og alvor røkter sitt kall, og derhos med all mulig artighet omgåes passasjerene, han synes som skapt for denne forøvrig sårende trettende post».

Han førte båten bare den første høst og så ble det forskjellige skippere. I 1855 var det E.A. Funnemark. Han hadde høy lønn, nemlig 400 spd. pr. år. Båten hadde restaurant og ansettelsen viser en diskriminering av kvinnern, idet i annonsen om den ledige stilling ville direksjonen gjøre oppmerksom på at den måtte kunne bestrides av et dyktig fruentimmer. «Trafik» holdt det gående til 1870 enda den fikk konkurranse.

En båt het «Martello» fra Skien og gikk i samme rute som «Trafik». I 1857 begynte skipsreder Ole Røe Brevik i samme trafikken med en større båt, «Skjold». «Trafik» ble erstattet av Chr. Knudsens «Fram» som Knudsen bygde i Christiania. Han hadde disponert «Trafik» i de siste årene. I 1880 gikk denne båten og tre andre inn i «Langesundsfjordens buxerselskab.» Med alle disse båter greide man å holde trafikken i Frier åpen i de harde isvintrene.

Tilslutt i denne artikkel vil jeg ogsa si at «Trafik» ble mye kritisert i avisene. Det ble klaget over at den tok imot slep når den hadde passasjerer og at den ikke korresponderte med kystrutene i Langesund. Men tross alt - den betydde meget for distriktets kommunikasjoner. Og Porsgrunn Sjømandsforenings medlemmer fortjener ros for sitt initiativ den gang.

Utdrag (s. 62-64) fra:
Der elven seg slynger. Utg. av Porsgrunn Historielag. - Porsgrunn [1986]
Til bokas innholdsfortegnelse
Porsgrunn biblioteks hjemmeside Søk i bokbasen